ENDEPL

Historia modelu

W 1874 roku Wilhelm KARMANN założył w Osnabruck fabrykę bryczek. Kiedy w 1885 roku Karl Benz zbudował pierwszy pojazd napędzany silnikiem spalinowym, Karmann dopasował swoją firmę do nowej sytuacji rynkowej. Od 1902 roku rozpoczął produkcję karoserii Po II Wojnie Światowej fabryka w Osnbruck była ruiną. Dopiero w 1949 roku ruszyła produkcja karoserii dla... Volkswagena ! Karmann zaprojektował dla niego kilka prototypów karoserii nowego „garbusa” w wersji kabrio, która cieszyła się ogromnym popytem, projektant umiera jednak w 1951 roku, a kierownictwo nad firmą przejmuje jego syn dr Wilhelm Karmann.


Pewnego jesiennego wieczoru dr Wilhelm Karmann, współpracujący z będącą już potentatem motoryzacyjnym firmą Volkswagen, zaproponował swoim znajomym z turyńskiej firmy GHIA współpracę przy projektowaniu nowego modelu samochodu sportowego. Podstawowym założeniem konstrukcyjnym było maksymalne obniżenie kosztów produkcji, przez zastosowanie sprawdzonych już podzespołów z WV „garbusa”. Pierwszy prototyp powstaje w 1953 roku.


Owoc tej współpracy oficjalnie został zaprezentowany,ówczesnemu szefowi Wolksvagena, Heinzowi Nodhoffowi 27 września 1955 roku pod nazwą KARMANN-GHIA. Konstruktorom udało się zrealizować (nie bez przeszkód) założenia, uzyskując cenę sprzedaży pierwszych modeli, oznaczonych symbolem 143, na poziomie 7200 DM w Niemczech i 2280 USD w Stanach Zjednoczonych.


Pierwsze modele charakteryzowały się małymi, dwuczęściowymi tylnymi lampami i małymi wlotami powietrza z przodu, które w 1960 roku zostały powiększone do kształtu utrzymanego do końca produkcji. W 1957 roku odbyła się premierowa prezentacja modelu 142 - kabrio. Przy tej okazji wprowadzono szereg zmian, głównie konstrukcyjnych. Widoczne było umieszczenie wskaźnika poziomu paliwa pomiędzy szybkościomierzem a zegarem.


Na rok 1960 przewidziano premierę nowego modelu – 144. Zmieniono znacznie sylwetkę auta, zniknęły wypukłości i zaokrąglenia, zmieniono lampy przednie, zmodyfikowano przednie zawieszenie. Poważne zmiany konstrukcyjne przyniósł rok 1961. Produkowany od stycznia 1954 roku silnik 1200 cm3 30 KM (22kW) montowany wcześniej w garbusach, został zastąpiony wersją 34 KM (25kW). Poprawiono układ chłodzenia, zmieniono gaźnik Solex 28 PCI na 28 PICT z elektrycznym mechanizmem ssania.


Do nowego silnika zamontowano nową, jednoczęściową skrzynię biegów. Założono nowy zbiornik paliwa z mechanicznym wskaźnikiem poziomu paliwa.Wprowadzono kosmetyczne zmiany w emblematach. W 1964 roku okrągłe pokrętło w podłodze służące do regulowania ogrzewania zostało zastąpione dwoma cięgnami.


Lata 1965 –1966 przyniosły kolejne poważne zmiany mechaniczne. Zmieniono konstrukcję i umiejscowienie filtra powietrza, zwiększono pojemność silnika do 1300 cm3 40 KM (29kW), użyto większego gaźnika Solex 30 PICT, gaźnika z przedłużoną dzwignią pompki przyspieszającej z dwoma otworami na zawleczkę, w celu zmiany ilości wtryskiwanego paliwa.


Silnik o pojemności 1500 cm3 i mocy 44KM (32kM) stał się przebojem 1967 roku. Zastosowano również czterośrubowe mocowanie felg z tarczowymi hamulcami z przodu. Jako opcję zaproponowano trzybiegową pół-automatyczną skrzynię biegów. Przeniesiono wlew paliwa na prawy, przedni błotnik.


Nowy silnik już 47 konny o pojemności 1600 cm3 przedstawiono w 1970 roku, powiększono również po raz kolejny tylne światła. W 1971 roku silnik wzbogacił się o podwójne kolektory dolotowe i pozwalał uzyskać już 50 KM! Rok 1972 to już chyba ostatnie duże zmiany modelu: grubsze zderzaki, po raz kolejny powiększono tylne lampy


Do roku 1974, w którym to z taśmy zjechała ostatnia sztuka, z fabrykę Volkswagena opuściło: 486 798 szt. 363 401 coupe, 80 899 kabrioletów, 42 498 coupe 144 Jestem dumnym posiadaczem jednej z nich !